„Patriarhii” fotografiei artistice ai Țării Oașului, printre marii fotografi din Transilvania

Muzeul Țării Făgărașului „Valer Literat” a fost vineri, 17 iulie, gazda vernisajului expoziției „Mari fotografi din Transilvania. Secolele XIX-XX” (ediția a II-a). 20.
In cadrul vernisajului a fost lansat și volumul de studii „Mari fotografi din Transilvania. Secolele XIX-XX. II”, volum aflat la cea de-a doua ediție și coordonat de dr. Marius Câmpeanu. Acest demers editorial are menirea de a aduce în atenția cititorilor informații despre viața și activitatea a 11 „mari fotografi”, din care trei (Mezey Lajos, Theodor Glatz, Ludwig Friedrich Schuller) au activat în deceniul 6 al secolului al XIX-lea, în perioada de pionierat a fotografiei în Transilvania.
Volumul se încheie cu „Patrimoniul foto–documentar transmis posterității de artiștii fotografi Iuliu Pop și Ioniță G. Andron”, studiu prin intermediul căruia Daniela Bălu și Diana Kinces fac o sinteză extrem de grăitoare despre doi artiști-fotografi, unanimi recunoscuți ca fiind „patriarhii fotografiei artistice ai Țării Oașului”.
Muzeul Județean Satu Mare deține două colecții impresionante de fotografii cu valoare patrimonială, realizate de Iuliu Pop și Ioniță G. Andron începând cu deceniul trei al secolului XX, imagini ce alcătuiesc o autentică istorie vizuală a Transilvaniei și nord-vestului românesc.
Colecțiile însumează peste 140.000 de fotografii, clișee, diapozitive și negative realizate de cei doi artiști – fotografi în zeci de ani de muncă asiduă, depusă cu multă pasiune și dragoste închinate valorilor identitare românești, lăsând în urma lor, ca moștenire, o fabuloasă zestre documentar artistică, adevărate mărturii ale identității locale și regionale.
Fotografi înzestrați, cu un ascuțit simț de observație, cei doi au surprins, prin intermediul imaginilor captate de lentila aparatului fotografic, atât elementele culturale dispărute ale satului arhaic transilvănean, diferite aspecte ale vieții cotidiene, dar mai ales transformările prin care trecea familia și satul tradițional în cea de-a doua jumătate a secolului trecut, regăsind prin fotografiile lor, ca într-o ladă cu amintiri, imagini cu peisaje, locuri, case tradiționale, biserici, monumente istorice, oameni, chipuri brăzdate de ani, bucurie sau tristețe, obiceiuri, sărbători, port popular, un habitat tradițional ancestral încărcat de memoria faptelor și a trăirilor oamenilor din trecut.
Cei doi artiști – fotografi au încercat să transmită și să arate întregii lumi frumusețea și bogăția spirituală a locurilor unde au crescut și s-au format, reușind să păstreze pentru generațiile viitoare adevărate dovezi ale incontestabilei noastre existențe. Amândoi au fost avocați de profesie, cu un trecut asemănător și o strânsă prietenie care-i lega prin pasiunea comună pentru fotografie, în special, dar și pentru cercetarea istoriei și etnografiei românești. Amândoi au fost cu adevărat pasionați de tot ceea ce însemna Țara Oașului și Maramureșul, fiind conștienți de moștenirea și originalitatea celor două vetre identitare ce păstrau valori autentice într-o lume afectată de schimbările specifice celei de-a doua jumătăți a secolului al XX-lea.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *